onsdag 24 mars 2010

valda sanningar står ivägen för den sanna sanningen


Jag börjar undra lite. Över vadå? undrar ni. Jo, över vad det är för några som hänger på den här bloggen, egentligen. Det är ju bara AbsolutJohan och Sune som kommenterar kontinuerligt. Och jag vet att mamma och pappa är här och massa handbollsvänner och "-ovänner". Men jag undrar verkligen vad vissa gör här över huvud taget.

Det här med bloggar är ett jädra fenomen. För i många bloggars fall så är det så att majoriteten av läsarna är där för att de stör sej. What's up with that? Varför går man dag efter dag, vecka efter vecka in på en blogg där man bara stör sej? Tar inte det en jädra massa energi?

Jag förstår inte riktigt. Om man tar beslutet att gå in på en blogg där man vet att ironin flödar, där nivån på skämten är mer än vad gemene man klarar av, ska man då bli förvånad när det kanske står något som inte är så där vänstervridet PK? Nej, jag tycker inte det.

Jag tappar litegranna tron på människorna i Sverige när det gnälls så förbannat mycket. På allt. Var är alla människor som tar livet med en klackspark? Var är de som inser att med ett skratt kan man distansera sej och ta sej igenom livet något enklare än om man ska ta allt, precis allt, på gruvligt allvar? Förmodligen finns de hos Vesslan och AbsolutJohan, det finns väl inga över åt mej.

Jag förstår mej inte på vissa av er. Två gånger har läsare nu skrivit typ "Det där var över gränsen, nu slutar jag läsa din blogg, bu-freakin-hu...". Helt okej! Verkligen. Jag tvingar ju ingen att läsa - har aldrig gjort. Det är bara det att jag blir så jäkla förvånad över vad det är de här två personerna tyckt är så förbannat farligt. Den första blev tjurig över att jag tyckte att mina läsare kommenterar dåligt och tog det som en utskällning. Den andra tjurade totalt loss över att jag jämförde kanal5.se's kommentarsfält med I en annan del av Köping.

Det är bortom mitt förstånd hur man kan ta det så oerhört allvarligt, jag har ju skrivit betydligt värre saker i mina dagar. Och AbsolutJohan har sällan de här problemen. Inte heller Björn. Och de skriver betydligt värre saker om Andra Människor än vad jag gör.

Så jag undrar verkligen vad det är för läsare jag har. Jag skulle gärna säga "ååååh, jag vet ju att ni andra inte är såna, jag har världens bästa läsare!", men det vet jag ju inte (med undantag av ca 20 personer i min närhet). Ni kommenterar ju sällan eller aldrig, så jag vet ju inte alls om ni är här för att ni diggar mej eller för att ni helst av allt vill stycka mej och mata hundarna med mej. Jag vet bara att jag inte tycker att det är roligt längre...

Jag skriver värdiga och genomtänkta inlägg, med mycket tanke bakom, ganska ofta. Senast om Ivve och om att jag, världens mest beroende människa, ska sluta vara beroende. De där inläggen får sällan någon respons och det är ju de inläggen som verkligen betyder någonting. Istället kommer all respons på skitinläggen utan tanke bakom. Så jag undrar vad fan det här har blivit för ställe. När majoriteten av er inte är här för att ni bryr er eller vill att saker och ting ska gå bra, utan när ni bara väntar på misären och felstegen, så att ni ska ha något att gnälla på.

Det är inte roligt längre.

(Och jag är medveten om att några av er säkert tycker att "det är väl upp till dej själv att skriva en blogg bra nog att bry sej om". Ni får lov att tycka det. Jag tycker att jag redan gör det.)

14 kommentarer:

EllaPlupp sa...

Här låter som en brud i min smak, läser bara bloggar jag gillar och den här verkar vara alldeles förträfflig! :)
Sen är det väl faktiskt du som bestämmmer när du går över gränsen... antar att man skippar att klicka på publicera då, eller? ;)
Hej hopp!

Sune...the girl sa...

Ja du Maria.. när jag blev portat på Tjuvlyssnat.se och anklagats för att göra reklam för min blogg (vilket inte var sant för jag hade det som webadress enbart) så fick jag en jävla massa besökare när bossen där skrev ut öppet om att jag hade blivit portad. Då kom det ett kötthuvud och kommenterade: "Skitbra att du blev portad för den här bloggen är ju skittråkig". Jag kollade upp honom/henne,hade lite koll så. Sen återkom människan flera dagar i rad efter det. Varför då? Jag som hade en sån trist blogg. Det är folk som du och jag som är gladare än surmularna som inte har nån humor/som inte ser ironin i det vi skriver. Jag har också många återkommande besökare som jag haft i ett år snart men som aldrig har kommenterat men vi måste ju leverera nåt eftersom dom kommer tillbaka till oss eller hur?
Fortsätt med att skriva som du hittills har gjort för JAG skrattar/förstår dig till fullo. Jag älskar din blogg helt enkelt :) Kram på´re

absolutjohan sa...

Ord Maria! Ord!

Björn sa...

I suck balls at kommentarer. Orkar ju knappt skriva svar i min egen blogg ens. Men nu lade jag undan min iPhone och gick in på en blogg via datorn - vilket annars inte händer - baaara för att kommentera här.

Sanningen att säga så är folk idioter. Skicka över dem till mig. Jag dödar dem. Oavsett var i Köping de än bor.

Ailas sa...

Eftersom jag nu (för första gången) ändå råkade hamna här, så passar jag på att skriva en liten hälsning!

Kör på i din stil! Det är du som bestämmer här... de som eventuellt stör sig får sköta sina problem någon annanstans. För antagligen har de just - problem! Let them... :)

Olivias sa...

Jag finns här på din blogg nästa varje dag, har blivit en vana... men ska bli bättre på att kommentera. Kör ditt race och var den du är. Det kommer alltid finnas människor som stör sig och som tänker och tycker olika mot vad du gör, så är det bara, och särskilt i vår datoriserade värld där man kan säga och tycka vad som helst utan att behöva stå för det då man väljer att vara anonym, FEGT! Stor kram till en fin människa med ett stort hjärta.

Herman sa...

Hej!

Ting sa...

Har aldrig läst din blogg.
Hittade hit via Johan idag.
Lär komma tillbaka.
Håller med dig fullständigt och känner mig lite bloggtrött just nu pga av alla idioter.
Jag ska med glädje sätta tänderna i din friska och fräscha!

Märta-Li sa...

Ååååh, jag hinner ju aldrig gå in på några bloggar, läser inte ens min mammas blogg. Är nöjd om jag hinner blogga själv. =/ Jag är inne här lite sporadiskt, ska jag erkänna. De e för att jag är inte så hemma på det där med sport, och de e ganska mycket sport här :) Ungefär som att det är för mycket katt hos mig...men vad ska man göra? Jag gillar att titta på dina bilder. Fast de gör jag på fejjan :)

puss

Helén sa...

Hej hej! Hamande oxå här från Johans sida o jag håller med dig fullständigt. Jag är en jävla svammelkärring i min blogg - skriver om ointressanta saker just nu - mest för min egna del o vänner. De inläggen skiter jag faktiskt i om folk kommenterar eller inte - men precis som du skriver - närman öppnar upp o skriver med djupt o om tankar o känslor då är det totalt tvärstopp med kommentarer - då man fakriskt kanske VILL ha respons på sin text? Jaja - ville bara tala om att jag gillade din blogg o kommer återkomma in hit! Hoppas du har haft en bra dag... / H

Solidjohan sa...

Morsning Maria,
Jag måste hålla med vad "Olivias" sa i en tidigare kommentar - att jag suger på att kommentera. Men du ska veta att jag läser din blogg ofta och jag har nog blivir något av en "som en öppen blogg" junkie - behöver en dos varje dag. :)
Sen kan du ju inte hjälpa att du har en genetisk defekt som gör att du håller på IFK och Frölunda. ;)
Krya på dig och fortsätt blogga!

Elin sa...

Åh, lovar jag ska bli bättre på att kommentera (på alla inlägg... inte bara dom där "ordbajs inläggen), för jag uppskattar ju verkligen din blogg! Är inne flera gånger per dag för jag tycker att du först och främst skriver otroligt bra, sen är du ju himla rolig också ;)

Keep it up :)
Kramor Pellö

Maria Engström sa...

keep up the good work...
jag e som alla andra VÄLDIGT dålig på att kommentera, även om jag läser din blogg nästan varje dag så tycker man ju att man hade kunnat plita ner nåt ord till dig nån gång men icke! ska omedeldums skärpa mig..!

airaM sa...

Ni är ju underbara, allihop.

Anneli - Tack! Ja, det har du ju faktiskt rätt i, att det är jag som bestämmer. Det här är ju mitt crib! =)

Sune - Men Gud.. Vissa människor fungerar på underliga sätt, indeed.

AbsolutJohan - Ord på dej med!

Björn - Älskar när du kommenterar. Känner mej omtyckt då. =)

Ailas - Vad roligt att du kommenterar, tack. =) Du har rätt, de får ta sina problem somewhere else.

Ollie - Du är alltid, alltid så snäll. Och du säger och skriver alltid så bra saker. Älskar dej, min svägerska!

Herman - Hej tillbaka!

Ting - Vad glad jag blir att du gillar min blogg. Vi ska kämpa oss förbi alla gnällspikar. Det ska ju vara roligt att blogga.

Märtisen - Amen, såååå mycket sport är det väl inte? (Jo, nu är det ju det, när det är slutspel i hockeyn..) Men håll ut! =) Puss.

Helén - Ja, visst är det tråkigt när det blir så? Jätteroligt att du är här, du är hjärtligt välkommen tillbaka.

Solidjohan - Det är ett gott betyg, om något. Att du är här fastän att du är AIK:are. ;) Tack!

Elin - Fast du kommenterar ju faktiskt nån gång i veckan i alla fall. Det är jag glad för. Du är töt. =) Puss!

Maria Engström - Go du är. =) Tack!