fredag 26 mars 2010

dagens u-landsproblem


Har precis skyfflat i mej en tallrik lättglass (vanilj) med värmda (från början frysta) bär (hallon och blåbär) och nu ska jag titta på svensk film (Flickan som lekte med elden).

Jag går in på "Inställningar" i menyn och finner valet för text. "Svenska för hörskelskadade" står det. Sen står det "Finska" och "Norska" och "Ingen text". Så. Om jag vill ha svensk text, vilket jag vill, så måste jag enligt de som gjort de här inställningarna, vara hörselskadad.

Vad är det för jävla diskriminering egentligen? Var finns valet "Svenska för er som inte hör dåligt (kanske lite då da), men som bara vill ha text för att det är bekvämt att inte behöva sitta och vända örat mot tvn hela tiden". Va? Var finns det valet?

Vart fan är det här landet på väg egentligen... Usch.

7 kommentarer:

Henk sa...

Och detta ser du som ett u-landsproblem? Bara tanken på att du gör det är ju ett i-landsproblem.

airaM sa...

Skämtar du med mej?

Christian sa...

In med öronproppar så hör du ju mycket sämre. Och vips så känns ju altenativet "Svenska för hörselskadade riktigt relevant".

Tänk bara på att öronpropparna ska vara av den där värdelösa, gula, skumgummiliknande typen. Väljer du avancerade gummipluppar så blir det för tyst... :) Hoppas du blir nöjd med filmen.

airaM sa...

Bra tips, Christian! Ska nyttja det nästa gång. =)

Märta-Li sa...

Haha, ja, jag känner igen detta! Man sitter och tänker, vadå hörselskadad? Från början tänkte jag att det var någon speciell text, men det var ju vanlig svenska.

tellno1iknow sa...

Förutom de där små [Mamman sjunger bä bä vita lamm] texterna där ljud är beskrivna så är det ingen större skillnad, men jag vet vad du menar, jag har tänkt detsamma. Fast, jag tror det gäller de flesta språk som är samma som det talade. Då är det mer kämpigt att se filmen dubbad. Gärna till persiska eller något annat man inte har en aning om. Men jag hör lite dåligt och fokus är väl inte alltid på topp heller. Måste ju koncentrera sig heeeela tiden om man ska höra allt utan ljud. Det är väl en vanesak.

airaM sa...

Haha.. Jag var lite, lite ironisk när jag skrev det här. =)